Każda firma opiera się na pracownikach w niej zatrudnionych. Ich umiejętności i zaangażowanie, znacząco wpływają na osiągane przez przedsiębiorstwo cele, a także wzrastające fundusze. Większość właścicieli firm uważa, że wszelkie szkolenia i warsztaty są niepotrzebnym wydatkiem, ponieważ oni, jak i ich pracownicy, posiadają umiejętności konieczne w pracy na stanowisku, na którym się znajdują. Czy jest to prawidłowe przekonanie i dodatkowe szkolenia są tylko nieistotnym dodatkiem, czy może znacząco wpływają na rozwój pracowników, czyli także firmy?
Na jakie szkolenia firmowe możemy wysłać pracowników?
- Kursy z kompetencji miękkich – są to między innymi szkolenia z radzenia sobie ze stresem, asertywności, komunikacji interpersonalnej, czy efektywnego zarządzania czasem. Jedne z najczęściej wybieranych warsztatów i kursów, niezwykle ciekawe i pozwalające na wykorzystanie zdobytych umiejętności w przeróżnych działach firmy, jak również i w życiu prywatnym.
- Kursy z kompetencji twardych – czyli szkolenia z wiedzy ściśle specjalistycznej, powiązanej z danym stanowiskiem, np. szkolenia sprzedażowe, szkolenia z negocjacji, szkolenia call-center, czy zarządzania zespołem. Bardzo przydatne i widocznie wpływające na rozwój firmy.
- Kursy językowe – przydadzą się szczególnie gdy nasza firma współpracuje z partnerami zagranicznymi lub posiada takich klientów.
Jakie formy szkoleń mamy do wyboru?
- Warsztaty – odbywają się zazwyczaj w małych grupach, ponieważ pracownicy zostają zaangażowani w aktywne uczestnictwo. Jest to jedna z najbardziej wydajnych i efektywnych form szkoleń. Pracownicy mogą w praktyce trenować dane umiejętności.
- Kursy – w kursach mogą brać udział większe ilościowo grupy. Ta forma dzieli się zwykle na dwie części, czyli teoretyczną i praktyczną. Często kończy się egzaminem i zdobyciem certyfikatu.
- Konferencje – mogą liczyć nawet kilkaset osób, ponieważ odbywają się zazwyczaj jedynie w formie wykładów prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Uczestnicy mogą zadawać pytania, jednak jest to jedyna “praktyczna” część takiej formy szkoleń.
Dlaczego warto wysyłać pracowników na szkolenia?
- Zwiększamy wydajność i produktywność zespołu – dobrze wyszkoleni pracownicy są wydajniejsi i pracują na wyższym jakościowo poziomie. Są bardziej efektywni, dzięki czemu zyski firmy wzrastają.
- Poprawiamy morale pracowników – odpowiednio przygotowani do pracy czują się bezpieczniej, pewniej i wykazują o wiele większą kreatywność i chęci do pracy.
- Zmniejszamy ilość błędów w wykonywanych zadaniach – profesjonalnie wyszkoleni z codziennych obowiązków pracownicy, popełniają o wiele mniej błędów, dzięki czemu firma traci o wiele mniej zleceń i pieniędzy.
Zwiększamy szanse na zadowolenie z pracy i awanse – szkolenia zwiększają kompetencje i wiedzę pracowników, dzięki czemu możemy zaproponować im ścieżkę kariery w naszej firmie i otrzymać lojalnego i sprawdzonego etatowca.