Każdy, kto na poważnie myśli o założeniu sklepu internetowego, porównuje różne systemy i zastanawia się, które oprogramowanie dla e-sklepu wybrać. Odpowiedź jest jedna: to zależy. Wśród najpopularniejszych możliwości ma lepszej i gorszej platformy, są tylko różne potrzeby biznesowe. Każdy biznes jest inny, dlatego nie można wskazać uniwersalnego rozwiązania. Warto jednak porównać ze sobą różne systemy, biorąc pod uwagę konkretne kryteria. Na pierwszy ogień idzie PrestaShop vs WooCommerce.
WooCommerce i PrestaShop – charakterystyka
Wydawać by się mogło, że systemy te są tak różne, że nie da się ich porównać. Często spotykamy się z opinią, że WooCommerce i PrestaShop nie są dla siebie konkurencją. Takie twierdzenia jak zawsze weryfikuje rynek, czyli przyszli właściciele sklepów internetowych. Wystarczy prześledzić tematyczne grupy na Facebooku albo sprawdzić zapytania w Google, aby przekonać się, że te dwa systemy są porównywane przez klientów. Nic dziwnego – ich popularność sprawia, że osoby, które chcą założyć sklep internetowy, bardzo często biorą je pod uwagę. Zdecydowanie co jest lepsze – Prestashop vs WooCommerce – to decyzja na stałe, więc trzeba ja podjąć z maksymalną rozwagą.
Porównanie PrestaShop z WooCommerce warto rozpocząć od tego, czym właściwie są oba systemy. WooCommerce to plug-in (wtyczka), dodatek do WordPressa. PrestaShop jest natomiast niezależnym systemem open source, który powstał z myślą o działalności w e-commerce. Ta zasadnicza różnica warunkuje funkcjonalności sklepu, skalowalność i niuanse obsługi. Oba systemy są przeznaczone dla e-commerce, ale poza tym, więcej je dzieli, niż łączy.
WooCommerce czy PrestaShop – porównanie
Serwer i instalacja
W swojej podstawowej wersji PrestaShop jest gotowy praktycznie tuż po instalacji. Od razu po zainstalowaniu podstawy PrestaShop na wcześniej wykupionym hostingu, możesz przystąpić do konfiguracji. Trzeba wziąć pod uwagę, że ten system potrzebuje mocniejszego serwera, niż wordpressowa platforma, ponieważ od początku jest znacznie bardziej rozbudowana. Trzeba to wziąć pod uwagę wybierając usługę hostingową.
Jeśli chodzi o WooCommerce, sprawa wygląda nieco inaczej. Najpierw należy bowiem zainstalować “czysty” WordPress, a następnie rozszerzenie w postaci wtyczki WooCommerce. Tak jak w przypadku każdego dodatku do WordPressa, trzeba pamiętać również o konfiguracji wtyczki. Jeśli chodzi o wybór szablonów i modułów – WooCommerce oferuje ok. 400 szablonów oraz 60 modułów, natomiast PrestaShop 5000 szablonów i aż 6500 modułów. Liczby jasno pokazują, dlaczego PrestaShop potrzebuje wydajniejszego serwera. Woocommerce lepiej sprawdzi się gdy masz do dyspozycji serwer z ograniczonymi możliwościami
Prestashop vs Woocommerce – liczba produktów
Jeśli zastanawiasz się, czy lepszy będzie PrestaShop, czy WooCommerce, zadaj sobie dwa pytania. Jak duży będzie Twój sklep? Jaka będzie liczba produktów?
Wybierając PrestaShop, będziesz mógł zaoferować ich więcej niż w przypadku WooCommerce. Skalowalność sklepu jest niemal nieograniczona, co stwarza możliwość prowadzenia na tej platformie sklepu z wielotysięcznym asortymentem. W dodatku PrestaShop pozwala na prowadzenie kilku sklepów z poziomu jednego panelu administracyjnego (multi-store). Jeżeli bierzesz pod uwagę, że w przyszłości zechcesz rozbudowac swój biznes, w starciu PrestaShop vs Woocommerce zdecydowanie wygrywa PrestaShop.
Funkcji brakuje w WooCommerce. Należy również pamiętać o tym, że WordPress powstał głównie z myślą o witrynach internetowych. Co więcej, zyskał ogromną popularność wśród blogerów, którzy chętnie korzystają z tego systemu. Jeśli chodzi natomiast o e-commerce, wszelkie nowe funkcje, czyli rozszerzenia, są wdrażane kosztem obciążenia bazy danych i serwera. Odbija się to negatywnie na prędkości ładowania sklepu. A co za tym idzie – również na konwersji. Użytkownik nie ma czasu ani cierpliwości na oczekiwanie, więc powolne ładowanie strony z miejsca skieruje go do sprawniej działającego sklepu.
Jeśli więc planujesz otworzyć sklep z kilkoma tysiącami produktów i nie chcesz dodatkowo obciążać serwera, lepszym rozwiązaniem będzie PrestaShop. W innym wypadku – sprzedajesz niewielki asortyment np. własną markę nawiązującą do bloga lub rękodzieło, wystarczająca okaże się wtyczka WooCommerce.
Prestashop vs WooCommerce – wsparcie SEO
WordPress to oprogramowanie przyjazne SEO. Najpopularniejszą wtyczką do WordPressa, która wspiera pozycjonowanie, jest Yoast SEO. Dzięki niej możesz tworzyć meta opisy i tytuły (widoczne w wynikach wyszukiwania dla danej podstrony), adresy url, grafikę oraz treści zoptymalizowane pod SEO. Wtyczka ta sprawdza się najlepiej w przypadku wpisów na blogu. Nie jest jednak pozbawiona wad. Głównym problemem jest przede wszystkim to, że Yoast powstała głównie pod język angielski. Oznacza to, że nie radzi sobie z odmianą fraz i synonimami, przez co wyniki jej analiz mogą wprowadzać w błąd przy tworzeniu treści w języku polskim. W przypadku sklepu internetowego prowadzonego w języku innym niż angielski, Yoast będzie zatem niewystarczająca.
W przypadku PrestaShop wsparcie pozycjonowania dostępne jest w ramach płatnych modułów SEO. Moduły te są rozbudowane i zróżnicowane, więc z pewnością znajdziesz wśród nich propozycjęspełiającą twoje wymagania co do przejrzystości i precyzji sugestii.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu – bez względu na to, czy wybierzesz PrestaShop, czy WordPress, warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO. Tym bardziej, jeśli działasz w bardzo konkurencyjnej branży. Doświadczona agencja interaktywna wyspecjalizowana w używanej przez Ciebie platformie to gwarancja wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Działanie w tym zakresie samodzielnie, bez szerokiego zasobu teoretycznej wiedzy i praktycznego doświadczenia, nie gwarantuje skuteczności.
Wielojęzyczność
Jak wypadają dwie platformy – PrstaShop vs WooCommerce – w kwestii otwarcia na międzynarodową działalność biznesową?
WooCommerce ma ustawiony język domyślny. W przypadku tego CMS-a możesz zatem działać wyłącznie na krajowym rynku. Dostępne wtyczki umożliwiają tłumaczenie, ale będzie to tłumaczenie automatyczne. A co za tym idzie – niedoskonałe. Mimo iż zdolności automatycznych tłumaczy w ostatnich latach znacznie się poprawiły, wciąż daleko im do naturalnej językowej poprawności. Z pewnością zauważą to klienci Twojego sklepu, a na konkurencyjnym rynku internetowym w walce o konwersję liczy się każdy detal.
PrestaShop pozwala natomiast na rozpoczęcie działalności za granicą pełną parą. Dzięki funkcji tłumaczenia oraz płatności w wielu walutach, Twoi zagraniczni klienci będą mogli robić zakupy w Twoim sklepie internetowym bez najmniejszego problemu. Pomyśl przyszłościowo – może teraz myślisz tylko o działalności w Polsce, ale jeśli za 2-3 lata sklep zdobędzie popularność, czemu by nie poszerzyć działalności? Podtym względem, PrestaShop stworzy Ci znacznie większe możliwości.
Prestashop vs WooCommerce – rozwój sklepu
Według jednego z właścicieli e-sklepu, PrestaShop to “najbardziej elastyczna platforma, umożliwiająca realizowanie każdego pomysłu”. PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source. Oznacza to, użytkownicy mają otwarty dostęp do kodu źródłowego i możliwość jego edycji – przeprowadzania zmian w funkcjonalnościach i tworzenia zupełnie nowych. Wszystko dzięki modułom tworzonym przez PrestaShop oraz partnerskie agencje, społeczności specjalistów zgromadzonej wokół platformy oraz szerokiemu gronu technologicznych freelancerów realizujących pomysły właścicieli sklepów.
WooCommerce także oferuje moduły do rozszerzenia możliwości sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że Presta powstał z myślą o e-commerce – od A do Z odpowiadana potrzeby klienta i właściciela biznesu. Możesz na niej zrealizować niemal każdy koncept sprzedażowy, jaki przyjdzie Ci do głowy – potrzebujesz tylko wiedzy. WooCommerce nie ma zaś wielu funkcji typowo sprzedażowych. Wdrożenie ich wymaga dodatkowych wtyczek, które mogą wzajemnie się wykluczać i być niekompatybilne. Do tego dochodzi obciążenie serwera i bazy danych, o których już wspominaliśmy. Próba rozwijania funkcjonalności sklepu na WooCommerce może skończyć się zaśmieceniem serwera wtyczkami spowalniającymi działanie sklepu, co momentalnie odbije się na konwersji.
Koszty
Oba oprogramowania w wersji podstawowej są darmowe. Jeśli jednak wiążesz swoją przyszłość z e-commerce, potraktuj stworzenie sklepu jak inwestycję. Bez względu na rodzaj oprogramowania należy bowiem liczyć się z kosztami dostosowania i rozbudowy e-sklepu. Jak to wygląda w przypadku PrestaShop vss WooCommerce?
PrestaShop jest droższym wariantem, jednak – jak zauważył jeden z członków grupy Prestashop Polska – “koszty na początku są wyższe, ale zwracają się w późniejszym czasie”. Cena sklepu na PrestaShop zaczyna się od ok. 4000 zł do 10000 zł przy rozbudowanych projektach początkowych. Sama platforma Presta jest bezpłatna, należy jednak wziąć pod uwagę cenę hostingu, certyfikatu SSL, domeny zakup płatnych modułów i ewentualnie indywidualnego projektu szablonu. Jeśli nie masz żadnej technicznej wiedzy, korzystając z PrestaShop możesz także napotkać konieczność współpracy z freelancerem bądź agencją.
Koszt sklepu na WooCommerce to co najmniej 2000 zł przy budowaniu sklepu na gotowym szablonie. Cena sklepu na WooCommerce z reguły nie przekracza jednak 6000 złotych. Projekty indywidualne oczywiście wychodzą drożej – jeśli zdecydujesz się na współpracę z grafikiem i UX designerem, kwoty wzrosną nawet do kilkunastu tysięcy.
Pod względem bazowych kosztów, starcie Prestashop vs WooCommerce wygrywa wtyczka WooCommerce. Jednakże, patrząc na to w szerszej perspektywie, sklep na Prestashop jest lepszym wyborem na dłuższy dystans. Nie od dzisiaj wiadomo, że lepiej zainwestować więcej w coś, co posłuży Ci przez wiele lat. Solidnie zorganizowany, w pełni funkcjonalny sklep o nieograniczonym asortymencie, błyskawicznie zwróci Ci te początkowe wydatki.
Prestashop vs WooCommerce – wsparcie specjalistów
Zarówno wokół PrestaShop, jak i WordPressa powstała ogromna społeczność specjalistów, freelancerów, firm oraz doświadczonych właścicieli sklepów, którzy wymieniają się opiniami. W sieci znajdziesz również wiele darmowych poradników blogowych oraz tutoriali na temat PrestaShop i WooCommerce. W przypadku PrestaShop warto skorzystać z pomocy technicznej certyfikowanych partnerów, takich jak np. firma Jash Technologie. Jeśli chodzi o WooCommerce – ze względu na ogromną popularność WordPressa (28% witryn na świecie działa na tym systemie), znalezienie specjalisty również nie będzie stanowić problemu.
WooCommerce vs PrestaShop – dla kogo
WooCommerce jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które rozpoczynają przygodę z e-commerce i chcą sprawdzić, jak się sprzedaje, działają w niszowej branży albo sprzedają bardzo ograniczoną liczbę produktów. Warto skorzystac z tej wtyczki jesli np. posiadasz bloga o rękodziele i chcesz zaoferować czytelnikom niektóre swoje wyroby.
Jeśli jednak planujesz rozwój sklepu internetowego, chcesz działać międzynarodowo albo w Twoim sklepie będzie kilka tysięcy produktów, wybierz PrestaShop. Nie zrażaj się początkowymi kosztami sklepu na Presta – ta inwestycja szybko zwróci się z nawiązką. Platforma jest dopasowana do potrzeb przedsiębiorców, którzy chcą na dobre rozwinąć skrzydła w branży handlu internetowego.