Zastanawiasz się nad wyborem PrestaShop? Słyszałeś wiele skrajnych opinii na temat tej platformy e-commerce i wciąż się wahasz? W tym artykule rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami na temat PrestaShop.
Mit nr 1: PrestaShop to platforma wyłącznie dla małych sklepów
Fałsz. Przykładem dużej marki, która zaufała PrestaShop, jest Decathlon. To pokazuje, że PrestaShop to system, który sprawdzi się zarówno w przypadku niewielkich sklepów, jak i dużych marek. Dlaczego? Powód jest oczywisty. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, prosty sklep internetowy możesz uruchomić samodzielnie praktycznie w jeden dzień. Nie wyklucza to jednak możliwości stworzenia dużego sklepu z indywidualną szatą graficzną i wieloma zaawansowanymi funkcjami.
Dzięki temu, że PrestaShop to platformą open source, masz nieograniczony dostęp do kodu. Korzystając z Addons – platformy z modułami dla PrestaShop – możesz rozbudowywać swój sklep o funkcje poprawiające wrażenia z zakupów i obsługę klienta. Wokół PrestaShop zgromadziła się również ogromna społeczność amatorów i profesjonalistów z całego świata, którzy chętnie wymieniają się poradami na temat modyfikacji oprogramowania. Graficy, specjaliści user experience, programiści, doświadczeni front-nd i back-end developerzy pomogą Ci rozwiązać kwestię skalowalności sklepu. Zawsze możesz także skorzystać z usług profesjonalnej agencji zajmującej się obsługą e-sklepów na platformie PrestaShop, a nie będziesz musiał przejmować się już żadnymi technicznymi kwestiami.
W praktyce, to wszystko oznacza, że możesz maksymalnie spersonalizować sklep zarówno od strony wizualnej, jak i funkcjonalnej – PrestaShop ma taką możliwość i daje Ci do tego narzędzia. Co więcej — PrestaShop to system o bardzo wysokiej skalowalności. Dzięki temu w przypadku większej ilości danych (np. dużego ruchu czy liczby produktów) istnieje możliwość rozbudowy systemu. Jeśli chodzi o liczbę produktów, w e-sklepie bardzo ważny jest nie tylko wybór samej platformy, ale i serwera.
Z platformy PrestaShop korzysta wielu gigantów e-commerce. Są to na przykład:
- indyjski Decathlon
- Martes Sport
- oficjalny sklep Xiaomi w Polsce
- Świat Baterii
- francuski sklep sportowy PrivateSports
- multibrandowy koreański sklep Kpoptown
Mit nr 2: Sklep abonamentowy to tańsze rozwiązanie niż PrestaShop
Fałsz. Pozornie SaaS wydaje się najlepszym wyborem, szczególnie na początku. Jeśli jednak dobrze podliczysz koszty, okaże się, że w przypadku rozwiązania abonamentowego płacisz za to, co w PrestaShop masz za darmo – za oprogramowanie. Przykładowo, jeśli będziesz chciał wprowadzić zmiany w swoim sklepie internetowym, w obu przypadkach będzie się to wiązało z kosztami. Przy korzystaniu z SaaSa zapłacisz dwa razy (abonament i koszt usługi), podczas gdy w PrestaShop zapłacisz tylko raz – za konkretną usługę.
Jeśli zdecydujesz się samodzielnie zwiększać techniczną wiedzę, z czasem staniesz się praktycznie samowystarczalny w obsługiwaniu swojego sklepu. Korzystając pomocy społeczności, bazy modułów Addons i ogólnie dostępnej wiedzy z zakresu platform e-commerce, przeprowadzisz niezbędne modyfikacje sklepu bez angażowania drogiego specjalisty. Jeśli pojawi się konieczność przeprowadzenia działań wymagających fachowej wiedzy, nawiążesz współpracę na własnych warunkach, trwającą tyle, ile to rzeczywiście potrzebne.
Z kolei przy zamkniętych platformach SaaS, jesteś uzależniony od Twojego dostawcy. Za modyfikacje na życzenie trzeba dopłacać, a i tak stopień personalizacji e-sklepu jest znacznie bardziej ograniczony, niż przy platformach open source. Poza tym, nieważne, czy sklep w danym momencie wymaga zmian – płacisz za jego obsługę bez przerwy. Open Source w ogólnym rozrachunku okazuje się i tańsze, i bardziej opłacalne, niż opieranie całego biznesu o ograniczoną (z perspektywy usługobiorcy) platformę SaaS.
Mit nr 3: PrestaShop nie jest zoptymalizowany pod SEO
Fałsz. Właścicielom sklepu bardzo zależy, aby oprogramowanie, które wybiorą, było przyjazne SEO. A przecież PrestaShop oferuje wiele dedykowanych modułów SEO. Co więcej, mając stały dostęp do kodu, właściciel może konfigurować poszczególne elementy strony zgodnie z najnowszymi rekomendacjami. optymalizacyjnymi. W każdej chwili jest w stanie to również zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej – wtedy będzie miał gwarancje skuteczności działań optymalizacyjnych. W przypadku platform SaaS, gwarancji nie ma – musisz zdać się na dostawcę, który, mimo licznych obietnic, niekoniecznie przykuwa uwagę do widoczności e-biznesów swoich klientów.
Bardzo często można spotkać się z opinią, że pod względem SEO zdecydowanie wygrywa WooCommerce. Od właściciela jednak zależy to, w jakie moduły SEO zainwestuje – dostosowany pod tym kątem PrestaShop pozwala osiągnąć równie wysokie pozycje w wyszukiwarce, co sklep na WooCommerce, Warto wziąć również pod uwagę, że WooCommerce, choć bardzo dobry, jest tylko wtyczką do WordPressa o ograniczonej skalowalności. Natomiast PrestaShop został stworzony z myślą o e-commerce. Chociaż WooCommerce oferuje wiele darmowych narzędzi do optymalizacji strony pod SEO, rozwiązania te sprawdzają się raczej w przypadku optymalizacji bloga albo strony, która ma niewielką konkurencję. W przypadku sklepu internetowego, bez względu na wybór platformy, niezbędna będzie pomoc profesjonalisty — agencji SEO lub freelancera, najlepiej wyspecjalizowanego w obsłudze wybranej przez Ciebie platformy.
Mit nr 4: Żeby prowadzić sklep na PrestaShop, musisz mieć wiedzę programistyczną
Fałsz. Jedną z zalet PrestaShop jest intuicyjny interfejs. Dzięki temu z obsługą sklepu bez problemu radzą sobie osoby, które stawiają pierwsze kroki w branży e-commerce. Jeśli zechcesz wprowadzić skomplikowane modyfikacje przekraczające twoje kompetencje, do dyspozycji są agencje interaktywne oraz freelancerzy.
Co więcej — dzięki ogromnej społeczności PrestaShop w Internecie można znaleźć wiele materiałów, dzięki którym możesz samodzielnie wprowadzać drobne zmiany w swoim sklepie. Przykładowo, na stronie certyfikowanego partnera PrestaShop, firmy Jash Technologie, znajdziesz artykuły oraz wideo-instrukcje, które wprowadzą Cię w świat e-commerce i PrestaShop. Ponadto zawsze warto zajrzeć na grupy tematyczne na Facebooku. To swoisty FAQ, w którym znajdziesz gotowe rozwiązania oraz odpowiedzi na wiele pytań, które ktoś już zadał przed Tobą.
Z czasem, im lepiej będziesz poznawał system w praktyce, tym prostsza stanie się dla Ciebie bardziej zaawansowana konfiguracja sklepu. Oczywiście, posiadając techniczną wiedzę na wstępie, będziesz na lepszej pozycji, niż e-biznesmeni, którzy zaczynają działać na PrestaShop bez minimalnego doświadczenia. Wszystko jest jednak kwestią stopniowego rozwoju – również Twojego.
Mit nr 5: PrestaShop nie pozwala na rozszerzenie sprzedaży
Fałsz. Wręcz przeciwnie: dzięki dostępnym tłumaczeniom, PrestaShop to najlepsza opcja, gdy myślisz o podboju zagranicznego rynku.
Co więcej, PrestaShop pozwala stworzyć nie tylko klasyczny sklep internetowy, ale także marketplace, platformę B2B czy sprzedaż w modelu click and collect, czyli zakupy online z możliwością odbioru osobistego.
Czy Prestashop to dobry wybór dla twojego e-sklepu? Z pewnością tak. W tym oprogramowaniu nie ogranicza Cię znajomość kodu. Społeczność PrestaShop, freelancerzy i agencje interaktywne służą pomocą z techniczną rozbudową. Im więcej będziesz korzystał z dostępnej wiedzy i w praktyce uczył się obsługi swojego sklepu, tym bardziej samowystarczalny staniesz się na dłuższą metę. PrestaShop to system stworzony dla małych i dużych sklepów, więc zapomnij o popularnych mitach i wejdź w ogromny świat ten platformy.